Sunday, September 17, 2017

Tips Multiple Kerja

Assalamualaikum ,

Pernahkan anda mengalami kerja² yang bertindan dalam satu² masa? Anda tidak dapat memastikan yang mana lebih memerlukan perhatian dan keutamaan? Bagaimana ingin menilai kerja² itu adalah yang perlu dibereskan terlebih dahulu atau kerja yang lain?

Dalam dunia kerjaya, jarang kita dapat mengelak kerja² bertindan² dalam satu² masa. Kerja yang memerlukan tindakan segera namun kerja yang yang sedia ada juga segera. Jom CL cuba kupaskan sedikit demi sedikit kerja² yang perlu dibereskan mengikut keutamaan.

1. Senaraikan kerja yang ada.

Mengapa kita perlu membuat senarai supaya tiada kerja yang terlepas pandang. Tidak perlu senarai rumit. Cukup senarai ringkas untuk memudahkan kita melihat kerja apa yang kita sedang lakukan dan memerlukan tindakan.

2. Melihat keutamaan kerja.

Setelah membuat senarai dari situ kita telah menggariskan tarikh² akhir (dateline) untuk dihantar. Kita akan dapat membuat kerja mengikut tarikh akhir yang perlu diselesaikan. Bagaimana pula jika tarikh dateline yang sama?

Lihat pula yang termudah untuk dilakukan tanpa perlu ramai pihak untuk mendapatkan info. Dalam masa yang kerja yang yang memerlukan tindakan segera tetapi perlu mendapat maklumat dari banyak pihak perlu di emailkan dalam kadar segera. Mengapa email? Email adalah salah satu perkara rasmi dalam urusan pejabat setelah melakukan panggilan telefon. Pastikan setelah tamat perbualan wajib di sertakan ke dalam email tarikh dan masa perbualan sebagai bukti berurusan.

3. Menyiapkan draf awal.

Setiap kerja yang penting, cuba buat draf awal supaya setiap kesilapan dapat di kurangkan. Berkemungkinan dalam ayat kita terdapat kesalahan ejaan, tertinggal maklumat penting maka dari draf awal kita serahkan pada pegawai atasan dapat membantu memudahkan kerja² kita.

4. Berbincang dengan rakan sekerja

Setiap kerja yang penting memerlukan diskusi ringkas bersama rakan sekerja untuk mendapatkan pandangan dan informasi lebih tepat. Kerja yang di lakukan secara kerjasama dapat meringankan beban kerja malah dengan berbincang dapat mempercepatkan idea² baru dan memudahkan kerja itu diselesaikan. Istilah teamwork menjadi asas utama dalam kerja. Yang berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing.

5. Mendapatkan informasi tepat dari pegawai atasan.

Ini adalah penting sekiranya apa yang kita bincangkan dan utarakan tidak tepat dengan apa yang diperlukan oleh pegawai atasan. Jadi sekiranya terdapat maklumat tidak sahih dan jelas tentang kerja yang ingin dilakukan cuba bertanya semula dengan pegawai tersebut agar dapat memenuhi kriteria yang di perlukan.

6. Menyemak semula.

Pastikan anda menyemak semula ejaan dan susunan ayat mengikut tatabahasa yang tepat dan betul. Ini melambangkan keprofesionalan anda dalam menzahirkan kerja² anda. Sebelum di hantar, pastikan anda cetak pada kertas draf dan semak buat kali terakhir sebelum dihantar. Minta bantuan rakan untuk menyemak jika anda merasakan stress dan tidak dapat melihat dengan jelas dengan kesilapan anda. Pendapat yang lain mungkin lebih mudah untuk melihat kesilapan.

7. Salinan dan ✔ senarai semak.

Pastikan anda memiliki salinan pendua dokumentasi peribadi anda. Ini adalah penting untuk rujukan akan datang sekirany terdapat beberapa elemen yang sama dan dapat melakukan penambahbaikan pada masa akan datang. Ramai yang buat salinan pada pendrive namun perlu ada hardcopy untuk memudahkan berusuan dengan orang ramai dan syarikat lain. Jangan lupa ✔ untuk tugasan yang telah diselesaikam.

XoXo,
Cik Lee
Bac. Sc. Human Development

No comments:

Post a Comment

Komen Yang Murni Sahaja.AMARAN Penulis TIada Kaitan Dengan Komen Negatif Yang Menjurus Kepada Sesiapa