Sunday, September 17, 2017

Bac. Sc. Human Development

Assalamualaikum ,

Kali ini CL nak dedahkan satu rahsia CL. Selalu bagi tips ni apa kelayakan? Layak ke cerita soal kanak², remaja dan warga tua, kesihatan dan segala berkaitan dengan manusia?

CL merupakan pemegang ijazah Bachelor Sains Pembangunan Manusia Minor Sains Pengguna. Kenapa CL di dedahkan dengan psikologi, sikap, perkembangan, isi rumah, kesihatan dan apa jua berkaitan manusia.

CL adalah warga Matrikulasi Sains Universiti Putra Malaysia yang terakhir sebelum di ambil alih oleh Kementerian Pendidikan sepenuhnya.

Banyak aspek² kemanusiaan yang CL pelajari dan hampir keseluruhan fakulti dalam Universiti Putra Malaysia (UPM) CL jelajahi mengikut subjek² yang wajib di ambil. Dari fakulti Kejuruteraan ke Fakulti Perubatan semuanya CL dah terokai dengan ilmu² secara asas.

Pada asalnya CL di tawarkan dengan course Bacelor Sains Bio Perubatan. Mujur CL meneruskan dengan Pembangunan Manusia.

Pada peringkat awal, semua memandang sinis dengan course CL ambil. Pada hakikatnya tidak ramai yang berjaya mendapat kelas pertama iaitu 3.75 ke atas semasa zaman CL. CL pula bukan cukup² makan tapi atas 2.5 k.

Walaupun xsecemerlang namun agak terkilan kerana ada 2 subjek yang menjadi punca CL mendapat keputusan teruk tetapi tidak gagal. Keputusan itulah punca CL mendapat CGPA yang teruk. Itu pun di sebabkan memang tiada bahan kajian kes untuk menyokong kertas kerja CL. Walhal semua subjek CL cemerlang.

Tidak apalah, rezeki orang dan tuah orang berbeza. CL harapkan ada tuah tahun ini.

Jadi CL akan share ilmu² CL untuk manfaat bersama. Sepanjang CL belajar CL telah berguru dengan pensyarah yang hari ini sangat top di mata Malaysia.

Prof. CL ketika bergelar pelajar bongsu (istilah pelajar tahun pertama di UPM) merupakan dekan CL semasa itu. (Dekan pilih CL tu tau..(^~^) ) Pada tahun kedua pelajar Muda dan tahun akhir Sulong CL, beliau menjadi Timbalan Naib Cancelor UPM.

Antara tenaga pengajar CL yang popular di dada akhbar dan majalah di Malaysia adalah Professor Dr. Jariah Masud (banyak berkaitan isi rumah dalam Majalah Wanita) dan Professor Jayum Anak Jawan sekarang ini berada di UK berkoloberasi dengan Havard Uni. (Xsilap)

Professor hebat kan? Sudah tentu ilmu mereka hebat dan ramai juga yang tidak lulus sezaman CL dulu. Alhamdulillah CL lulus jua.

Apapun tunggu ilmu² CL untuk post yang akan datang.

XoXo,
Cik Lee

No comments:

Post a Comment

Komen Yang Murni Sahaja.AMARAN Penulis TIada Kaitan Dengan Komen Negatif Yang Menjurus Kepada Sesiapa