Sunday, September 17, 2017

Tips Hidup Positif

Assalamualaikum (^~^),

Pernahkah kota rasa down? Murung? Sedih? Apa yang kita impikan tidak seperti yang kita harapkan? Percayalah, apa yang kita inginkan belum tentu terbaik untuk kita dan apa yang kita tidak pernah terfikir akan datang tanpa di sangka²? Jom CL kongsikan untuk positifkan diri saat kita kesedihan.

1. Bertenang dan ambil nafas.

Apabila berlaku pada kita, pertama sekali kita harus bertenang dan ambil nafas. Cuba bertenang akan dapat memberikan peluang untuk kita bertindak ke peringkat seterusnya.

2. Hargai apa yang kita ada.

Mungkin ramai tidak sedar setiap ada pada individu pasti akan dicemburui sesiapa juga. Jika kaya dan bahagia akan dicemburui kebahagiaan dan kekayaan mereka. Jika miskin tetapi kaya kasih sayang akan dicemburui eratnya hubungan kekeluargaan. Ibarat bersatu teguh bercerai roboh. Jadi belajar menghargai apa yang kita miliki sekarang.

3. Bersyukur

Ramai yang gagal nampak betapa bertuanhnya kehidupan mereka. Mereka tidak akan membandingkan kehidupan mereka dengan orang lain sekiranya mereka bersyukur. Syukur itu wajib. Bagi yang beragama islam sentiasalah ucapkan Alhamdulillah atas apa yang anda miliki dan jangan sesekali membandingkan kehidupan anda dengan orang lain.

4. Menghadiahkan senyuman.

Sering kita dengar ungkapan "Senyum itu satu sedekah" namun tidak ramai yang suka tersenyum dengan orang lain. Mereka lebih gemar membuat hal sendiri dari bercampur gaul dengan masyarakat sekeliling. Sekiranya kita memberikan senyuman kita telah mengalihkan perkara negatif kepada positif. Senyuman ini akan berjangkit. Ibarat lagu "kalau semua senyum dunia tiada penyakit.."

5. Muhasabah diri.

Ramai tidak membuat check list pada diri sendiri. Bila kita tiada membuat penilaian baik buruk diri kita, kita tidak dapat memperbaiki kekurangan diri kita. Jadi jangan risaukan kegagalan dan kesalahan. Ia tidak bermakna anda gagal selama²nya. Tapi apa yang utama bagaimana anda bangkit dari kegagalan.

6. Berkongsi kekayaan.

Sebenarnya nampak mudah namun tidak semudah untuk semua orang. Ramai yang beranggapan kongsi kekayaan hanya melibatkan duit semata². Kita ada banyak lagi kekayaan yang boleh di kongsi, kekayaan kesihatan, kekayaan masa, kekayaan peluang, kekayaan seyuman, kekayaan mendengar. Semua itu akan mampu memberikan aura poaitif dalan hidup kita.

7. Luangkan Masa Berlibur.

Sekiranya anda di dalam keadaan kusut dan stress. Cuba luangkan masa berlibur. Alihkan sedikit masalah dengan perkara² lain agar kita dapat bertenang dan melihat semula masalah kita. Dengan bersosial, keluar ambil angin, melihat dunia luar anda akan lebih terbuka dan manakan tahu dapat idea² baru lebih bernas.

8. Luangkan masa dengan tersayang.

Meluangkan masa dengan keluarga atau orang tersayang mampu memberikan aura positif. Memegang bayi dan mencium bayi juga mampu memberikan ketenangan. Hidup anda akan lebih positif dengan dokongan dan sokongan keluarga.

XoXo,
Cik Lee
Bac. Sc. Human Development

No comments:

Post a Comment

Komen Yang Murni Sahaja.AMARAN Penulis TIada Kaitan Dengan Komen Negatif Yang Menjurus Kepada Sesiapa