Thursday, August 17, 2017

Tips Atasi Stress Di Tempat Kerja

Assalamualaikum (^_−)☆,

Hari ini CL akan kongsikan serba sedikit mengenai tips untuk atasi stress. Sebagaimana CL juga pernah alami depress mild, kemurungan dan kebimbangan melampau. Berikut CL kongsikan serba sedikit tips² untuk atasi stress dan trigger (pencetus).

1. Tarik Nafas Dalam Dalam Dan Hembuskan Perlahan²

Teknik nampak biasa² sahaja. Namun sebenarnya ia dapat memberikan oksigen kepada otak dan peredaran darah yang baik. Ia juga mengelakkan pengeluaran hormon kortisol yang berlebihan. Peredaran oksigen yang baik memberikan ketengangan pada otot² muka dan badan. Jadi cuba k.

2. Melakukan senaman ringan di tempat kerja (workstation)

Ada banyak senaman ringan yang boleh di lakukan di tempat duduk anda. Regangan ringan dapat melonggarkan otot² ketat yang tengah mencengkam anda. Otot tegang ini akan menganggu pergerakan anda.

3. Cuba berbual ringan dengan rakan sekerja.

Haa...ini bukan untuk berbual sampai berjam². Perbualan ringan dapat mengalihkan sedikit kepala yang tengah kusut. Jika kita terlampau kusut. Kita kurang memberi fokus. Tumpuan juga lemah. Alihkan sedikit tumpuan. Supaya kekusutan hilang sebentar sebelum terus fokus kepada kerja anda.

4. Rujuk kepada mereka yang lebih arif mahupun pegawai penyelia.

Sekiranya kita masih kusut dan tidak dapat menemui jalan keluar. Cuba berbincang dengan pegawai anda. Manakan tahu daripada itu anda dapat melihat mana² yang kurang untuk di perbaiki dan di kemaskini. Ia sebenar cuba mendapat idea dan pandangan lain. Bila anda sedangkan kusut, selalunya anda tidak dapat berfikir sewajarnya.

5. Zikir

Ya nampak klise ayat ini tetapi sangat mujarab. Basahkan lidah ada dengan zikir munajat. Jangan zikir terburu2 bila berzikir. Tenang dan hayati bait² zikir. Untuk yang bukan muslim. Seeloknya bermeditasi sebentar untuk cari ketenangan.

6. Minum air kosong banyak².

Bila tegang maka darah kita akan mudah menjadi pekat. Jadi dengan meminum air kosong dapat mencairkan pengaliran darah. Jadi ini salah satu cara untuk menenangkan fikiran.

7. Makan coklat.

Umum mengetahui dengan makan coklat dapat mengeluarkan hormon happy iaitu hormon melatonin. Ia akan merangsang hormon gembira secara tidak lansung mengurangkan rasa stress.

8. Menikmati Kopi sebentar.

Biasanya di pejabat pasti ada pantry jadi tidak salah kita minum kopi sebentar untuk melegakan ketegangan yang ada. Inilah juga kebaikan kafien. Dan mengurangkan stress. Jadi tidak hairan di luar negara kopi sangat popular. Dan hampir setiap pagi coffee house penuh. Jadi jangan takut minum kopi.

9. Mengutamakan solat.

Tidak kira apa jua agama. Kita wajib menitikberatkan keagamaan dalam kehidupan seharian. Sekiranya kita telah melakukan terbaik tetapi masih tidak seperti kita harapkan kita hanya mampu berserah kepada Maha Esa untuk menjadikan segala² nya lebih baik. Kita hanya manusia biasa kepada Allah swt lah jua kita berserah.

10. Back Up Plan.

Sekiranya kita telah usaha sedaya upaya namun kita merasakan tiada juga menemui penghujungnya apa kata cuba plan B pula berserta sokongan² yang lebih kuat. Jangan terlalu risau kerana kita masih ada 23 abjad lagi untuk di gunakan. Jangan berputus asa. Merancanglah dengan lebih baik untuk projek² baru. Dan jadikan pengalaman kegagalan sebagai batu loncatan.

XoXo,
Cik Lee

No comments:

Post a Comment

Komen Yang Murni Sahaja.AMARAN Penulis TIada Kaitan Dengan Komen Negatif Yang Menjurus Kepada Sesiapa