Wednesday, July 19, 2017

Seronok ke mengular?

Assalamualaikum geng (┯_┯) ,

Topik kali ini seronok ke mengular? Sebenarnya tak. Tipu lah mengular itu kepuasan. Pergi kerja untuk mengular baik tak payah pergi. Baik rehat² je kat umah. Tidur.

Masalah sekarang sukar tidur. Jadi apa bestnya mengular jika tidur pun susah? Mungkin orang kata rezeki berkat. Berkat kah rezeki kita?

Ramai anggap orang rajin, menunjuk² kerja rezeki dia berkat. Manakala orang malas, asyik mengular rezeki dia tak berkat. Sebab itu dia selalu sakit. Sakit dan rezeki?

Semalam mami kol semata² nak suruh tengok motivasi Dr. Fadzilah Kamsah. Mengenai rezeki, berkat, bos dan sakit.

Hurm ~( ´•︵•` )~ lebih kepada nak cakap sakit tu sebab rezeki tak berkat, sakit tu sebab melawan cakap bos, sakit tu sebab selalu datang lewat bla...bla...bla...

Kalau camtu orang yang sihat 247 rezeki dia berkat kot, takda mengular, sentiasa bersih dan suci bagai embun pagi sehinggakan orang yang sihat menjadi sombong dan memandang rendah pada yang sakit. Orang yang jarang dan susah mc (cuti sakit aka medical certificate) sebtiasa bagus, baik, cemerlang, unggul dan dihormati. Gila apakah?

Kalau orang sakit dia tak minta sakit. Kalau orang sengaja lembik, lesu tak bermaya dia tak minta ity semua. Yang di nak sihat. Dia boleh jadi orang normal. Dia boleh menjalani kehidupan biasa dan positif. Tapi sapa sebenarny pembunuh senyap? Pelemah semangat? Pengejek dan memandang sinis?

Ya sudah tentu orang sekeliling. Orang yang menganggap remeh tentang orang lain. Orang yang fikir sakit tu sengaja dibuat². Orang yang paling dekat dan rapat. Adakah kita perlukan sokongan? Tidak juga. Bukan galakan untuk terus sakit. Tapi galakan untuk terus sihat. Sama² beri kekuatan. Sama² jadi pemangkin untuk sihat. Ye orang sakit itu degil, orang sakit tidak mahu mendengar kata dan apatah lagi makan ubat dan orang sakit tidak mahu mengaku dia sakit.

Sampai bila kita nak kondem orang camni. Men"down"kan orang yang sudah "down" sakit je dah bikin down serba serbi. Lagi dibandingkan dengan orang sihat.
A
_ノ乙(、ン、)_ hidup ini ujian. Jadi jangan kita dengar kata² negatif. Berusaha berubah dari hari ke hari sehingga berubah sihat dan kembali seperti sediakala. Insyaallah.. Sakit itu anugerah. Penghapus dosa.

Best sangat ke bergaduh dengan bos? Kita ini kalau boleh nak berbaik dengan semua orang. Tapi kalau bos kita buat kita paranoid. Sentiasa perhati tindak tanduk kita. Tenang ke nak bekerja? Maki² ugut² depan orang? Seronok ke? Indah ke kalau kita tak menjawab? Geram tu ada. Manusia biasa akan geram. Rasa nak marah bila diperkotak katikkan. Bagi pula markah rendah. Happy ke?

Sudah tentu tidak. Sudahlah sakit. Nikmat bahagia dan tenang hilang. Sudah letih dengan permainan semua ini. Hilang rasa motivasi dan nikmat bahagia. Sabarlah. Allah lebih mengetahui.

Jangan bandingkan diri dengan orang sihat tapi kita berusahan untuk sihat. Jangan dengar kata negatif dan teruskan hidup positif. CL akan ada bersama anda.

XoXo,
Cik Lee

No comments:

Post a Comment

Komen Yang Murni Sahaja.AMARAN Penulis TIada Kaitan Dengan Komen Negatif Yang Menjurus Kepada Sesiapa