Tuesday, December 15, 2015

Kejadian Doble Trouble

Assalam,

Kali ini sambung lagi story sengal berkenalan dengan orang ntah apa-apa. Ini semua gara –gara kawan CL yang kang cakap tak sampai hati pulak. Dia ini bertudung tau berbanding kami ber4 ni free hair. Tapi bab lelaki dia memang social. Ramai kawan kononnya.

Ada yang lebih lucu siap bertumbuk berebutkan si I*****M tu. Tak pasal-pasal hakak CL kena jadi orang tengah. Tapi si I*****M ni memang kuat mengayat. Sesiapa berbual dengan dia memang dijamin akan tangkap lentok. Suara dia memang menggoda (sedap) didengar di corong telefon tapi bab rupa paras wallahualam. Khabarnya orang ada rupa juga. Tapi tak pernah pula CL hadap nak jumpa.

Dia kenalkan lagi seorang budak Sabahan yang memang ala hiphop. (pelik-pelik kawan dia ni, mana lah dia kenal pastu suka-suka nak pass kat aku) Siap jumpakan kami di Pudu Plaza (port pelajar melepak satu ketika dahulu) tapi jumpa ramai-ramai.

Sebagai wanita melayu terakhir yang pemalu (memang sangat pemalu ye zaman itu) jangan kata nak cakap tengok wajah lelaki lain pun rasa tak terangkat muka ni nak tengok.

Teringat lagi masa makcik (belah myEmak)  CL  tengah di alam pertunangan. Kami terserempak di Bandar Seremban masa itu CL berjalan dengan makcik CL belah abah. Dia ajak makan semeja. Bayangkan CL tak mampu nak makan lansung. Nak tengok muka pun tak sanggup. Teruk bebenar pemalu pada masa itu ( lebih tepat sangat low self-esteem, rendah diri)

Siap serahkan satu surat pengakuan cinta daripada budak ini. Lupa nama dia, kasihan sebab kenal sekejap sangat. Padahal CL rasa surat itu untuk dia. Dia cepat-cepat serahkan pada CL surat itu kononnya surat itu untuk CL. CL baca sepintas lalu dan surat tersebut di rampas pengawas sekolah pula. Tapi CL layankan sahaja sebab memang CL tahu dari gaya budak itu pun tak berminat pada CL. Hello….i have instinct la…walaupun blur dan lurus bendul bab cinta ni.

Satu hari, ketika perjalanan ke stesen bas CL terserempak dengan anak jiran pakcik CL yang memang serius handsome. Rambut perang, mata coklat kulit cerah. Persis mat saleh kacukan. Namapun sedap Y***Y bila kami berpandangan kami sama-sama senyum walaupun tahu dia memang gilakan sepupu CL masa itu walaupun jarak umur berbeza. Sepupu CL lebih tua daripada dia.

Tiba-tiba kawan CL bersuara “Patutlah tersenyum..senyum…rupanya ternampak boyfriend dia..” blurrrr..siapa pulak ini. Macamana diorang boleh tahu aku suka mamat tadi. Setahu aku, aku tak pernah cerita kat sesiapa pun. “”Siapa? Aku tak faham maksud korang..” sepintas lalu tengok lagi mamat idaman hati. “”Tu kat depan tu..takkan tak nampak..” mereka perli sambil gelak-gelak. (dalam hati aku menyumpah seranah..weii…aku tak berminatlah mamat pendek tu) tapi ku gagahkan senyum kat mamat yang kawan CL rekomen kan tu sambil dalam hati cakap apasal pulak dia ada ni.

“Aku tak senyum kat dia-lah, tu aku tengah senyum dekat budak tu, anak jiran pakcik aku..” geram betul. “Eleh malu-malu pulak. Kalau dah suka tu mengaku je-lah”  dalam hati aku lantak koranglah nak percaya ke tidak. Apa korang ingat aku ni tak kenal mamat yang handsome ke? Apa korang ingat aku ni suka sangat dengan budak tu ke? Memang tak-LAH..( cakap dalam hati je)

Last kami jumpa kat stesen bas. Beberapa hari selepas kejadian itu. Selepas itu dia Missing In Action entah kemana. Mungkin sebab cintanya di tolak oleh kawan CL tu. Nasib…nasib… dan itulah kenalan terakhir yang CL suruh kawan CL kenalkan sebab semuanya takda yang senonoh pun.


(Kesimpulan  :  Jika kita rasa orang yang kita nak kenalkan pada kawan kita itu bukan orang yang baik-baik, jangan kita aniaya kawan kita sendiri semata-mata nak elak dari orang itu. Mujur CL tak nak ambil serius, jika sentap mau tak tegur bertahun-tahun)

No comments:

Post a Comment

Komen Yang Murni Sahaja.AMARAN Penulis TIada Kaitan Dengan Komen Negatif Yang Menjurus Kepada Sesiapa