Sunday, April 19, 2015

Makanan Tradisi Negeri Sembilan : Gulai Tempoyak Daun

Assalamualaikum,

Pepagi hakak dengan penuh kepoyoan ingin mempromosikan salah satu lagi menu tradisi Negeri Sembilan yang sangat lazat dan semakin digemari ramai.

Kalau bulan puasa xmiss kalau ada sesetengah orang meniaga menu ini namun x 'kick' seperti masakan ori Negeri Sembilan.

Orang Nogori ni goma makan masakan dirumah yang lebih berperasa berbanding masakan kedai adakalanya kurang santan. Lebih air. Nak jimat. Dan raso opkos out la..sekali jela orang beli pehtu konpem orang x nak.

Tempoyak daun ni banyak menggunakan sayur dan daun yang kebanyakan ready siap di pack di pasar2 terutama pasar tani Pilah dan opkos di pasar tani Batu Kikir (Tikir).

Jalan masuk ke kg CR adalah sebelah Balai Polis Batu Kikir dan Sekolah Menengah Batu Kikir terus je..tapi xbole btau la kek mano..hahahah..dulu rumah atuk dan nenek CR seperti rumah tradisional Minangkabau. Dari segi binaan atap, tingkap, rumah ibu da rumah ayah, laluan antara rumah ibu dan rumah ayah, Dapur dan bilik mandi yang ada kolah (tempat simpanan) air yang besar.

Rumah minangkabau berbeza dengan rumah limas. Dan kebanyakan rumah di Negeri Sembilan mempunyai binaan rumah Minangkabau..nanti CR explen lebih detail.

Resepi2 nya boleh la para sahabat CR google. Xsiok la kita kasi semua kan? Kasi la sahabat blogger dikunjungi jugak. Blog bawah ni nampak pure masakan nogori.

http://resepinannie.blogspot.in/2012/03/sambal-tempoyak-pucuk-kayu.html?m=1

Resepi orang nogori ni xboleh nak masak ikut suka tetapi claim masakan nogori..haipsss..jangan..dah la rasa air..tempoyak kurang..rasa x ando..memalukan je..

Kalau xghoti jangan buek. Nak niago jangan ala kadar.Xbuleh...sebab tu makanan identiti..Nak promosi buek boto2. Kuk sodap orang repeat order..yo x?

Tu yo dapek CR cito an..kalau lapar..cecopek google dan buek..hahah..kalau sodap jangan lupa btau..pas sikit kek hakak yo..

Tata..

No comments:

Post a Comment

Komen Yang Murni Sahaja.AMARAN Penulis TIada Kaitan Dengan Komen Negatif Yang Menjurus Kepada Sesiapa